SMALLINGERLAND 106.5 FM KABEL 96.1 MHZ

  /  Nieuws  /  Minister Van Nieuwenhuizen start Fietsverlichtingscampagne

Minister Van Nieuwenhuizen start Fietsverlichtingscampagne

Vele tienduizenden kinderen banen zich na schooltijd op de fiets een weg naar hun sportclub. Samen met verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen startte Veilig Verkeer Nederland aan het slot van de eerste werkdag van de wintertijd op 28 oktober de fietsverlichtingscampagne “Ik val op” bij sportvereniging HBS-Craeyenhout in Den Haag.

Onveilig gevoel
‘Fietsers zonder licht’ staat bovenaan de lijst van gedragingen waar mensen een onveilig gevoel van krijgen in het verkeer. Hoewel we slechts 10% van de fietskilometers in het donker afleggen, vindt 20% van de ongevallen in het donker plaats. Niet gek dus dat maar liefst 93% van de jongeren en jongvolwassenen (13 t/m 24 jaar) fietsen met fietsverlichting belangrijk vindt voor de eigen veiligheid. Door in het donker met werkende voor- en achter-verlichting te fietsen neemt het risico op een ongeval met 17% af. De moeite waard en meedoen is makkelijk!
 
Een optimale fietsverlichting is noodzaak en verkeersveiligheid maken we zelf
Jonge sporters pakken na schooltijd de fiets om op weg te gaan naar hun sportclub. Het is in de wintertijd al vroeg donker. Sportclubs zijn veelal wat verder afgelegen van het woongebied en zijn bereikbaar via smallere toegangswegen waar niet altijd een fietspad is.”De wintertijd is ingegaan, de donkere maanden staan voor de deur. Goede fietsverlichting is letterlijk van levensbelang. Bijvoorbeeld als je ‘s avonds naar de sportclub fietst zoals de kinderen hier op HBS-Craeyenhout. Maar niet alleen op de fiets, ook als je in het donker de hond uitlaat of gaat hardlopen is het belangrijk dat andere verkeersdeelnemers jou tijdig zien: zorg dus dat je opvalt”; aldus verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen.
De “Ik val op” campagne start Veilig verkeer Nederland samen met provincies en gemeenten, politie en het ministerie aan het begin van de wintertijd. Samen met TeamAlert, RAI Vereniging, BOVAG, en ANWB roepen we alle fietsers op om in deze periode zorg te dragen voor een optimale fietsverlichting.
En dat is niet moeilijk. Vijf tips om verlicht te fietsen zijn te zien op: https://vvn.nl/nieuws/5-tips-om-verlicht-te-fietsen. Verder plaatsen wij op Facebook een 360-graden-video die een donker kruispunt laat zien met verschillende weggebruikers. Hun verlichting gaat aan en uit, zodat je heel duidelijk ziet welke positieve impact goede verlichting en opvallende kleding hebben. In combinatie met onze tips willen we weggebruikers stimuleren hun fietsverlichting te gebruiken en zichtbaar op pad te gaan. Zo kan iedereen veilig over straat. Meedoen is makkelijk!

Prijsvraag voor jongeren over de beste oplossing voor fietsverlichting
Vandaag wordt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook een prijsvraag uitgezet door Battle of Concepts, gericht op jongeren tussen de 12 en 25 jaar: https://www.battleofconcepts.nl/challenges/ienw/fietsverlichting-challenge
Doel hiervan is om te achterhalen waarom jongeren vaak zonder goede fietsverlichting fietsen en wat daar aan te doen is? Wat zijn de moment, aanleidingen en mogelijkheden om hier het best op in te spelen. Op basis van hun probleemanalyse vragen we deelnemers een oplossing te bedenken en dit uit te werken. De vijf beste oplossingen worden geselecteerd als winnaar. Met de online campagnes om de challenge onder de aandacht te brengen, worden tussen de 150.000 – 250.000 studenten en young professionals bereikt, waarvan er tussen 5.000 en 15.000 de challenge bezoeken.

Motto ‘Meedoen is makkelijk’
We zijn zelf aan zet omdat ruim 95% van alle verkeersongelukken in Nederland een rechtstreeks gevolg zijn van menselijk falen. Iedere verkeersdeelnemer, of je nou fietser, automobilist of een scootmobiel-rijder bent, kan makkelijk bijdragen aan een veilig verkeer. Iedere dag weer zodra je deur uit stapt. Dat kan al door je hand uit te steken bij het afslaan, rustig door de woonwijk te rijden of door een online test te doen waarmee je je verkeerskennis toetst en op peil houdt. Of te zorgen voor goede fietsverlichting zodat andere weggebruikers je goed kunnen zien! Stel dat iedere verkeersdeelnemer bewuster aan het verkeer meedoet en hiernaar handelt, dan kan iedereen veiliger over straat.  
 
Bedrijfsleven steunt “Ik val op”
Een welkome aanvulling op de campagne is de opvolging van VVN’s partners 100% Football en BeeSports die een extra impuls geven aan de “Val op” campagne door vanuit hun winkels in Overijssel bij sportclubs te attenderen op het belang van een goede zichtbaarheid in de donkere maanden. Verder draagt verlichtingsmerk Lezyne bij aan deze actie door kinderen te attenderen op LED USB-verlichting. Lezyne deelt de nieuwe Femto USB Drive lampenset uitdelen aan de fietsende sporters. Dit zijn compacte USB oplaadbare lampen die makkelijk mee te nemen zijn. Het bevestigen van de lampen is zeer eenvoudig door de bijgeleverde rubberen strap. Door de ingebouwde veiligheidsinnovatie zorgen deze lampen voor meer dan 180 graden zichtbaarheid. Lezyne draagt zorg voor een doorverwijzing via QR-code naar een fietsenmaker wanneer het VVN-team samen met de minister constateerde dat er sprake was van defecte verlichting.