SMALLINGERLAND 106.5 FM KABEL 96.1 MHZ

  /  Nieuws  /  SC Heerenveen financieel nog niet op koers

SC Heerenveen financieel nog niet op koers

Cees Roozemond wilde bij zijn aanstelling als algemeen directeur van SC Heerenveen de kosten omlaag brengen. Dat is hem nog onvoldoende gelukt.

,,We liggen nog niet op koers”, bekent Roozemond. ,,Het moeilijke is dat het pijn gaat doen als je gaat snijden in de organisatie. Als je dat doet, verdwijnt de positieve flow die er nu heerst bij de club.”

Heerenveen staat momenteel op een knappe zesde plaats en is bovendien dit seizoen nog ongeslagen in het Abe Lenstra-stadion.

Tekorten terugbrengen

Op commercieel en financieel vlak moeten er echter nog bergen werk worden verzet. Heerenveen wil in drie jaar de operationele tekorten terugbrengen van 6 naar 2 miljoen euro, zo valt te lezen in het strategisch plan dat de club begin juli presenteerde. De club wil dat realiseren door in de kosten te snijden en de omzet te verhogen. Nu zegt Roozemond: ,,Als je zo’n plan maakt, weet je niet precies hoe de lijn in die drie jaar gaat lopen. Misschien moeten we er onderweg van afwijken, of herijken. (...) Er moet een gezonde balans zijn tussen enerzijds transferinkomsten en anderzijds operationele verliezen. Je moet je afvragen of je, om het tekort koste wat kost op 2 miljoen te euro krijgen, het spelersbudget moet blijven begrenzen.”

Bovendien zit Heerenveen volgens Roozemond ,,nog lang niet” aan de omzet-plus van 2,5 miljoen die de club zich ten doel heeft gesteld. Met het ontbreken van een hoofdsponsor én minder televisiegelden noemt Roozemond twee belangrijke oorzaken. Door de magere sportieve prestaties van het afgelopen seizoen, waarin Heerenveen als elfde eindigde, liep de club 8 ton aan tv-gelden mis.

'Voldoende middelen'

Positief is dat Heerenveen voldoende liquide middelen heeft, zegt Roozemond. ,,Dat is essentieel. Daar kijk ik dagelijks naar en wat dat betreft zitten we voor meerdere jaren goed. Dat geeft rust.”

De club werkt ondertussen door aan de komst van een nieuwe hoofdsponsor. ,,We zitten in een heel spannende fase”, zegt salesmanager Martin Koopman. ,,Er zijn drie serieuze kandidaten. Twee komen uit Vietnam en eentje uit Nederland.”

bron: LC.nl