SMALLINGERLAND 106.5 FM KABEL 96.1 MHZ

  /  Nieuws  /  Voor 7 miljard euro een halfuur sneller in Amsterdam

Voor 7 miljard euro een halfuur sneller in Amsterdam

Voor bijna 7 miljard euro kan het de NS en Prorail lukken om treinreizigers in 2030 een halfuur sneller van Leeuwarden naar Amsterdam te vervoeren.

Het spoorbedrijf heeft op verzoek van de provincies en van Inframinister Cora van Nieuwenhuizen een berekening gemaakt. De minister studeert daar nu op. Komend voorjaar komt zij met een voorstel.

De berekening is donderdag door de minister naar de Tweede Kamer gestuurd. De opstellers spreken zelf van ,,forse investeringen’’. Het rapport zal de roep om de komst van de Lelylijn versterken. De kosten van deze nieuwe route van Lelystad via Heerenveen en Drachten naar Groningen worden door voorstanders geschat op maximaal 5 miljard euro.

Een snellere reistijd van en naar Noord-Nederland via de huidige routes kan alleen worden geboekt door het overslaan van stations en grote aanpassingen aan spoor en materieel. Nieuwe treinen kunnen in het beste geval 200 kilometer per uur gaan rijden.

Haltes verdwijnen

Aan het plan zitten veel haken en ogen. De maximaal te behalen tijdwinst op het traject Zwolle-Leeuwarden is 21 minuten, maar dan moeten de haltes Meppel, Steenwijk en Heerenveen verdwijnen. Anders komt de snellere trein tussentijds amper op gang.

Datzelfde geldt voor het traject Groningen-Zwolle, waar bij een snelheid van 200 kilometer per uur de stops in Meppel, Assen en Hoogeveen moeten vervallen.

Met behoud van deze drie stations, en een bijbehorende snelheid van 140 kilometer per uur, is de tijdwinst op het traject Leeuwarden-Zwolle 7 minuten. Een reis met de intercity duurt nu 56 minuten.

Geen plek

Aanpassingen op het traject Zwolle-Amsterdam-Zuid zijn zo mogelijk nog complexer. Het is hier druk. Voor een heel nieuw tracé tussen Amsterdam-Zuid en Weesp is geen plek en 200 kilometer per uur gaat in de Randstad nooit lukken.

Eventueel kan de tussenstop in Lelystad vervallen, maar dan nog lijkt een snelheid van 160 kilometer door de Flevopolder het hoogst haalbare. Dat scheelt op dit traject zo’n 10,5 minuten. De reistijd Zwolle-Amsterdam-Zuid bedraagt nu 61 minuten.

Iedere minuut kost 212 miljoen

De kosten van de operatie zijn hoog. NS en Prorail hebben ze alleen becijferd voor het traject Leeuwarden-Zwolle en Groningen-Zwolle. De duurste variant, non-stop met 200 kilometer per uur en een maximale tijdwinst van 32 minuten, kost 6,8 miljard euro. Dat is omgerekend 212 miljoen euro voor iedere gespaarde minuut.

Op stations waar de snelle trein voorbij raast, moeten perronwanden komen, alle overwegen moeten weg en de bovenleiding moet compleet vernieuwd. Verder zijn er veel geluidsschermen nodig en moet de slappe ondergrond worden versterkt. Door het vernieuwen van de diverse baanvakken zullen trajecten er zes tot twaalf maanden uit liggen.


Bron: LC.nl